til forsiden
 
 

Online-adgang til licitationer i Canada

af Maria Kirkensgaard Holm, efteråret 2002

Danske virksomheder kan løbende tage adgang til milliarder af dollars i offentlige licitationsudbud i Canada.

På hjemmesiden www.merx.ca, som i stigende grad er Canadas officielle og offentlige elektroniske service med licitationsudbud, har danske virksomheder af enhver størrelse mulighed for let tilgængelig og billig adgang til de 12 milliarder dollars, der årligt i form af licitationstilbud udstedes af den føderale og de provinsielle regeringer, kommuner, hospitaler, universiteter, m.v.. "Succesen har bragt Merx blandt top 3 business-to-business internet sites i Canada", udtaler Marnie Kinsley, Executive Vice President for e-business hos Bank of Montréal. "Vores styrke ligger i, at interesserede virksomheder kan bese alle udbud og omgående modtage udbudsmateriale pr. fax eller e-mail. Projekternes størrelse varierer fra nogle få tusinde dollars til udbud på mange millioner dollars indenfor alle typer af varer og tjenesteydelser", oplyser Marnie Kinsley til Generalkonsulatet i Toronto.

MERX fungerer som et bindeled mellem leverandører og licitationsudbyderne i det offentlige samt i halvprivatiserede virksomheder. Førhen viste det sig ofte, at leverandører ikke overvejede disse projekter, idet man tidligere skulle kontakte deres respektive indkøbsafdelinger for at modtage det konkrete udbudsmateriale. Mere end 50.000 canadiske virksomheder har fået øjnene op for denne nye service og nu registreret sig hos MERX. Online-licitationssystemet har eksisteret siden januar 1997, hvor Bank of Montréal, som er ansvarlig for MERX, fik tildelt opgaven at udvikle og drive denne service.

Udover at mange virksomheder med base i Canada benytter sig af MERX, er der muligheder for internationale virksomheder for en indgangsvinkel til projekter og leveringer til det canadiske marked. Projektlicitationer udbydes i stigende grad via denne centrale kilde, idet administrationsomkostningerne hos de mange offentlige instansers indkøbsafdelinger ad denne vej reduceres. Det offentlige sparer ved anvendelse af MERX's online service 10-15%, som før var anvendt på annoncering, administration og distribution af skriftlige licitationer.

Gratis adgang til generel projektinformation samt udvidet medlemsservice

Mere end 1000 nye licitationstilbud bliver hver uge listet på hjemmesiden, som er offentligt tilgængelig. Virksomheder, der ikke er medlemmer af MERX, kan besigtige generelle oplysninger om projektpotentiale og herefter imod betaling få adgang til mere detaljerede informationer samt erhverve selve udbuds-materialet. Dette kan enten ske via et MERX basis-medlemsskab til en månedspris på Can$ 29,95 eller ved køb af oplysninger og licitationsdokumentet fra projekt til projekt. Hvis man har i sinde af erhverve udbudsmateriale flere gange om måneden, kan et medlemskab anbefales.

Nedenunder er anført nogle af de mest essentielle fordele ved et medlemsskab:

•  Mulighed for " opportunity matching" : Såfremt man har opsat en profil, der specificerer, hvilken sektor man har interesse i at modtage information om, kan man blive underrettet per e-mail eller fax, så snart der er information om et projekt-potentiale, der matcher ens kriterier. Dette er en fordel for den travle virksomhed, som konsekvent leder efter nye afsætnings-muligheder, men ikke altid har tid til at søge dem selv.

•  Identificere mulige samarbejdspartnere: Den såkaldte Document Request List oplyser, hvilke virksomheder der har bestilt specifikt udbudsmateriale. På den måde er det muligt at identificere potentielle samarbejdspartnere og indsamle værdifuld information om ens konkurrenter, samt hvorvidt specifikke konkurrenter har overvejet at byde på projektet.

•  Købsmønster: I databasen med tidligere tilbud er der mulighed for at undersøge, hvilket købsmønster de offentlige sektorer benytter sig af. Denne information kan man bruge til blandt andet at identificere indkøbsmønster og perioder, kommende potentielle initiativer eller nye markedssegmenter, som man måske ikke tidligere har været opmærksom på.

Danske virksomheder som leverandører

MERX.ca er en mulighed for danske virksomheder til at få daglig indsigt i projektpotentialer samt at byde på disse. MERX oplyser, at de og den canadiske regering anerkender GATT's regler for fri international samhandel, og der derfor ikke gives præference for leverancer fra canadiske virksomheder. Der er naturligvis opgaver, hvor levering af varer kan kræve efterfølgende garanti for lokal servicering, i hvilke tilfælde dette er anført i licitationen.

Der er med det transparente MERX-system lagt op til, at virksomheder selvstændigt overvåger og byder på leverancer. Generalkonsulatets Handelsafdeling i Toronto bistår gerne virksomheder med undersøgelse af standardiseringskrav, toldsatser, lokal logistik eller søgning af samarbejdspartnere for eksempelvis montering eller eftersalgsservice m.v.

Til toppen

 

 

 

Udsigtsbillede nær Whistler i B.C., Canada
Medicine Lake, Jasper
Toronto Skyline